Hiushuone Occo


Maria Nila – Tuote-esittelyt storyyn


Tein Maria Nilan lopuista tuotteista esittelyt instagram storyyn. Kuvia tuli kaiken kaikkiaan 10kpl. (Blogger heikensi huomattavasti kuvanlaatua..)





Infotiedote 


Minua pyydettiin tekemään infotiedote, jossa tiedotettaisiin näin korona aikaan, että asiakas voi varata turvallisesti koko Hiushuone Occo- liikkeen omaan käyttöönsä palvelunsa ajaksi. Kirjoitin tekstin ja laitoin occon liiketilasta kuvan taakse.




Julisteet julkaisukoossa:



Joulukampauskuvat – Julkaisuvalmiit


Hiushuone Occossa järjestettiin kampauspäivä, jonka tarkoituksena oli tehdä jouluisia kampauksia. Jokaisella tuli olla oma malli ja suunnitelma siitä minkälaisen kampauksen toteuttaa. Minä otin behind the scene- kuvia ja videopätkiä instaan. Kuvauksissa toimin lähinnä valoassarina, sillä jokaiselta hoitui kuvauspuoli itse. Käytimme liikkeen omaa fujifilm kameraa.





Otimme jokaisen pelkästä kampauksesta kuvan ilman koristeita, jota voi hyödyntää joskus muulloinkin kuin joulun aikaan. Minä muokkasin kuvat.



Kampaukset koristeilla ja rekvisiitoilla. Oli kiva nähdä, miten erilaisia kokonaisuuksia jokainen loi! Myös kuvakulmat ovat hyvin erilaisia, mikä on tosi kiva juttu! Muokatessani näitä vertailin koko ajan kuvia keskenään, jotta ne sopivat mahdollisimman hyvin yhteen. 

Kuvia on juuri sopivasti neljä niin kuin on myös adventteja joulukuussa, joten occolaiset keksivät että voisin joka adventti laittaa yhden kampauskuvan someen. Päätimme, että postaan jokaisen kuvan koristekuvan ja pelkän kampauskuvan karusellikuvana instagramissa. Koristeellinen kuva tietenkin kansikuvana! Näin muut näkevät molemmat kuvat ja voivat verrata miten koristeet muuttavat ilmettä.


Kuvat instagramissa:







Lisäksi nostatin jokaisen kuvan seuraavana päivänä storyssa. Tämän teen useasti siksi, että jos julkaisu on mennyt joltakulta ohi, niin julkaisun nostamisen avulla se huomataan varmasti.


Kuvien editointi – Ennen- ja jälkeen- kuvat


Halusin koota joulukampausten editoinnista ennen- ja jälkeen- kuvia, sillä näitä vertailemalla näkee hyvin, miten jo pelkkä kuvan muokkaus voi muuttaa kuvan laadukkaammaksi.

Päätimme, että muokkaan pois taustakankaan Occo- tekstin, sillä halusimme pitää kuvat mahdollisimman yksinkertaisina.





Näissä muutin ilmettä lämpimäksi ja valoisammaksi. Lisäksi joitain pikku asioita muokkasin photarilla pois, esim paidassa näkyvät valkoiset pisteet ja korviin jääneet värijäljet. Lisäksi tasoitin kasvoja.




Näiden kuvien editoimisessa oli hieman enemmän haastetta. Ensinnäkin kuva, jossa on vaaleahiuksinen malli on välillä hieman haastava, sillä vaaleassa tukassa on enemmän sävyjä, mitkä riitelevät keskenään. Hius saattaa joistain kohtia näyttää liilalta, siniseltä, harmaalta, keltaiselta tai valkoiselta. Pahimmassa tapauksessa hiuksessä näkyy kaikkia näitä värejä. Tässä kuvassa oli vielä helppo tasottaa päälimmäiset hiukset hieman kylmemmiksi, jotta ne mätsäävät paremmin muiden hiusten kanssa. 

Alemmassa kuvassa toivottiin taustasta valkoista. Takahuoneessa on erään työntekijän valkoinen canva tausta, jota hyödynsimme tässä kuvassa.Taustan muuttaminen valkoiseksi ei ollut läheskää niin vaikeaa, kun mallin takana oli valmiiksi valkoinen canvataulu. Näin minun piti vain keskittyä jatkamaan taustaa reunoihin asti. 

Tässäkin mallin ihoa on tasoitettu.




Näiden kuvien kohdalla muutin valoitusta ja muokkasin toisen kuvan taustaa, sillä varjo tekee oikeasta puolesta kylmän lilahtavan sävyisen. Näisäkin hieman tasoitin mallin kasvoja. Mallin hiukset ovat tummat, joten hiuksiin ei tarvinut koskea ollenkaan.




Viimeiset kuvat olivat haastavimpia. Lähinnä ylempi kuva aiheutti harmaita hiuksia itselleni. Mallin vaaleissa hiuksissa oli vihertävää, keltaista ja liilaa sävyä, joten jouduin niiden kanssa säätämään hetken. Tausta myös meni liikaa mallin kanssa samaan sävyyn, joten vaalensin  taustaa, mutta kuitenkin niin että persikan sävy säilyy.


Tässä ns. bonuskuvassa tein taustasta vaaleamman, sillä alkuperäinen persikkasävy ei tuntunut sopivan mustan kanssa yhteen. Vaalensin mallia kokonaisuudessa ja tummensin huulia.



Hiushuone Occolle juliste – Työn kehityskaari


Aloitin julisteen teon harjoitteluni alussa ja sen työstäminen on vaatinut koko tämän harjoitteluajan. Olen työstänyt julistetta aina silloin tällöin kun on ollut aikaa. Tarkoituksena oli luoda juliste, jota voisi käydä levittämässä ympäri saloa. 


Julisteen tuli tuoda ilmi:


  1. Palvelut
  2. Tuotesarjat
  3. Yhteystiedot
  4. Somet
  5. Aukioloajat
  6. Tyyli/Brändi


Alun perin juliste oli yksivärinen A4, jossa oli pitkän pitkä teksi ja vieressä oli oma piirtämäni kasvi. Tästä luonnoksesta minulla ei ole valitettavasti kuvaa, mutta jo kuvauksesta voi päätellä että kyseessä ei ollut kovin myyvä ilmoitus. 

Siitä seuraavat luonnokset minulta jäi talteen, mistä olen iloinen. On kiva huomata kehityskaari ja miten kaikki palaset löytävät oman paikkansa.

















Vaihtoehto 1. Nämä eivät ole valmiita, mutta tyylillisesti tästä saa hieman irti mitä hain. Halusin käyttää Occon värejä, pallomuotoa mikä esiintyy logossa, sekä kasveja mikä viittaa luonnollisuuteen. Tämä jäi hieman väljäksi ja lopulta pallot saivat lähteä.













Vaihtoehto 2. Pallon muodot vaihtuivat neliöihin, mutta värimaailma pysyy samana. Näistä tulee hieman mieleen 60- luku. 

Kokeilin myös saksia ujuttaa Occo- tekstin sekaan, josta ilmenisi heti että kyseessä on parturikampaamo. Näissä julisteissa tuli esiin se ongelma, että ne ovat hyvin tukkeessa kaikesta informaatiosta. Kuitenkaan mitään ei voinut ottaa pois, joten piti vaihtaa asettelua.


Valmis juliste:




Valmiissa julisteessa Occo- teksti päätyi keskelle ja sen ympärille asettelin tarvittavat tiedot. Sakset otin pois ja kasveja vähensin yhteen kirjaimeen. Typografiaa tuli mietittyä kauan, mutta lopulta päädyin simppeleihin fontteihin ja asettelussa siihen, että tekstit ovat omissa ryhmissään selkeästi. Juliste on tasapainoisempi ja se tietyllä tavalla hengittää enemmän.


Helpointa julisteen teossa oli ehdottomasti värit ja se että haluan isolla pystysuuntaisesti OCCO- tekstin. Vaikeinta oli (ja on aina) typografia ja koko julisteen asettelu itsessään. Olen kuitenkin todella tyytyväinen lopputulokseen. 


Aion luovuttaa julisteen Occolaisille ja he voivat halutessaan toimittaa julisteen painotalolle, jotta julisteesta saadaan painovalmis. Painosta tultua niitä voidaan käydä viemässä kirjastoihin, kouluihin, ruokakauppoihin jne..



Asiakaslomake – Google Forms


Teetin Hiushuone Occo- parturikampaamolle asiakaskyselyn Google Formsin kautta.

Kuva: Google


Mikä on Google Forms?


Google Forms on verkossa toimiva ilmainen sovellus, jolla voi tehdä verkkokyselyitä. Kyselyt voivat olla tapahtumien ilmoittautumisien hallinnoimista, pikagalluppeja, sähköpostiosoitteiden keräämistä uutiskirjeisiin tai tietovisoja. 

Kyselyssä voi käyttää omia valokuvia tai logoa. Google Forms valitsee itse lomakkeeseen sopivat värit tai vaihtoehtoisesti voit myös valita sävyn valmiista teemoista. 

Voit tehdä monivalintakysymyksia, pudotuslistoja tai numeroasteikkoja. Voit lisätä myös kuvia, YouTube-videoita tai hypyt haluttuun kohtaan tai kysymyksen ohitusmahdollisuus.

Google Forms toimii niin tietokonenäytöllä, tabletilla kuin myös mobiilinäkymänä. Kyselyä voi muokata milloin tahansa.

Forms kerää vastaukset automaattisesti, jossa on saatavilla reaaliaikaiset vastaustiedot ja kaaviot.

Lisäämällä yhteiskäyttäjiä pystyt tekemään kyselyjä yhdessä luokkatovereiden, ystävien tai työkavereiden kanssa.


Google formsin sivut



Tyhjä kyselypohja, kuva: Google


Ensimmäisenä tein Hiushuone Occolle kyselyyn aloitustekstin:


Tämä on Hiushuone Occon asiakaspalaute. Palaute auttaa meitä kehittämään toimintaamme ja parantamaan palveluitamme. Olemme kiitollisia jokaisesta palautteesta – niin positiivisesta kuin kehittävästä. 

Palautteen täyttäminen vie vain muutaman minuutin. Voit täyttää kyselyn anonyymina tai nimelläsi. Lisäksi kyselyn jokaiseen kohtaan ei ole pakko vastata, mutta arvostaisimme sitä:)

Kiitos etukäteen vastauksestasi ja ajastasi!


Tämän jälkeen tein 10kpl kysymyksiä:

1. Nimi (vapaaehtoinen)
2. Mitä kautta löysit meidät? 
3. Miten varasit ajan? 
4. Koitko ajanvarauksen helpoksi? 
5. Jos et kokenut ajanvarausta helpoksi, miksi et?
6. Oliko liike helposti löydettävissä?
7. Olitko tyytyväinen palvelumme laatuun?
8. Arvostaisimme, jos kertoisit miksi olit tyytyväinen/tyytymätön palvelun laatuun.
9. Onko sinulla kehitysideoita liittyen Hiushuone Occon toimintaan tai palveluihin?
10. Tämä on kyselyn viimeinen kohta, johon voit jättää vapaan palautteen.

Halusin koota kysymyksiä, jotka antavat tarpeellista informaatiota työntekijöille. Jos esimerkiksi asiakkaalla on ollut vaikeuksia ajanvarauksen kanssa ja se käy ilmi kyselystä, niin asiaan voidaan puuttua heti ja korjata. Tai vaihtoehtoisesti jos asiakkaalla on ollut vaikeuksia löytää paikalle, niin tällöin keksitään miten infotaan paremmin paikan sijainnista.

Kysymyksien jälkeen valitsin bannerikuvan ja muokkasin sen lightroomilla. Tämän jälkeen googletin mikä on Google Forms bannerin koko (1600 to 400 px) ja rajasin photarilla kuvan oikean kokoiseksi, sillä Google Forms ei osannut automaattisesti rajata kuvaa bannerin kokoon. 

Bannerikuvaksi valikoitui ottamani kuva saksista ja kammoista.








Printscreen kyselystä:




Kun kysely oli valmis, tein Facebook julkaisun, johon jaoin alla tekemäni mockup kuvan, tekstin ja linkin kyselyyn.








Yritin jaada kyselyn linkin myös Hiushuone Occon instagramin biossa, mutta instagram ei anna kuin vain yhden linkin kerrallaan jaada biossa. Occon biossa on jo verkkosivujen linkki, jota ei kannata ottaa pois. Kyselyn jako instagramissa jäi nyt tällä kertaa. Toivottavasti instagramiin tulee päivitys, joka sallisi linkkien jaon edes jossain muodossa.

Puhuimme myös, että kyselyn linkin voisi jakaa Hiushuone Occon verkkosivuilla, sekä tulostaa paperisena, jotta kyselyn voi halutessaan täyttää myös liikkeessä paikan päällä.



BLACK FRIDAY – Mainokset


Toteutin Hiushuone Occolle Black Friday- mainokset heidän sometileilleen . Jaoin mainoksia jo etukäteen somessa, jotta ihmiset tietävät, että tarjouksia on tulossa. Occossa tarjouksia oli vain yhtenä päivänä (27.11 perjantai).




Minun piti alunperin tehdä 1-2 kpl mainoksia Instagram feediin, storyyn ja facebookkiin. Homma lähti vähän käsistä ja mainoksia ja muita juttuja syntyi jos jonkinlaista. 

Yllä olevat "mainokset" laitoin viikko ennen virallista Black Friday päivää instagram story- osioon. Persikan värisen Black Friday neonkyltin tein vilkkuvaksi gifiksi.





Tämän mainoksen julkaisin Black Friday viikon maanantaina instagramin feediin ja facebook seinälle.




Nämä mainokset menivät ig storyyn ja fb seinälle keskiviikkona ja torstaina. Minulla oli alusta asti tietty näkemys siitä, millaisen mainoksen teen. Halusin ehdottamasti saada tuotekuvia mainokseen. Lopulta tein myös mainoksen, jossa on yksityiskohtaisemmin näytetty ja kirjoitettu tarjoustuotteita (oikea kuva). Vasemman puoleisen kuvan Black Friday- tekstin tein myös vilkkuvaksi gifiksi.
Näistä mainoksista tein facebookkiin mitoiltaan olevat 210 x 297 mm mainokset. 
















Kuvasin viime hetkellä myös tuotelahjapaketeista yllä olevan kuvan. Tämä kuva päätyi ig feediin ja facebook seinälle torstaina. Otin myös kyseisestä asetelmasta videota storyn puolelle.


Näiden lisäksi lisäsin kaksi erilaista videota tuotteista storyn puolelle Black Friday päivänä.



Hiushuone Occo – Tilakuvat


Tässä alla on ottamiani tilakuvia Hiushuone Occon tilasta. Halusin ottaa yksinkertaisia kuvia, jotta pinnat ja kalusteet tulevat oikeuksiinsa. 





















ISÄNPÄIVÄ  –  KUVAUKSET



Minun oli tarkoitus tehdä Hiushuone Occolle mainos, jossa olisi minun oma ottama kuva ja jokin tarjous isänpäivään liittyen. Pidimme kuitenkin jo arvontaa facebookin puolella, joten mitään tarjousta ei tehty. Halusin kuitenkin ottaa harjoituksen vuoksi kuvia.


Sain kuvausmallikseni siskoni poikaystävän ja heidän alle vuoden ikäisen pojan. Siskoni, joka on Hiushuone Occossa töissä leikkasi ja laittoi kuvausmallien hiukset. 
Kun pieniä lapsia on mukana kuvauksissa, täytyy kuvaukset hoitaa mahdollisimman ripeästi. Lisäksi haastetta toi myös se, että lapsen kasvoja ei saanut näkyä niin, että hänet tunnistettaisiin. Lisäksi valon puute tuottaa myös harmaita hiuksia tähän aikaan vuodesta. 

Kuvia valitessa piti ottaa huomioon edellä mainittu asia, että lapsen kasvoja ei saanut näkyä ja että miehen hiukset näkyvät edustavista kulmista (miesten hiuksia kuvatessa on vähemmän mielenkiintoisia kuvakulmia käytettävissä, kuin naisella).  



Hieman jännitti laittaa kuvat koneelle ja valita sieltä parhaat, sillä itse kuvaustilanteessa tuntui ettei käteen jäänyyt yhen yhtäkään hyvää kuvaa. Kuvat muuttuivat kuitenkin täysin, kun niitä lähti muokkaamaan! Lopputuloksena oli lähes juuri sitä mitä hain.
Pari kuvaa päätyi lopulta siskoni instagramtilille.

Alla inspiraatiokuvia pinterestistä:


REELS- VIDEO


Hiushuone Occolla oli lokakuussa Maria Nilan värikoulutuspäivä. Olin kyseisenä päivänä paikalla ottamassa kuvia ja videoita. En ollut tyytyväinen kuvien laatuun, sillä oli pimeä päivä ja minulla on lainassa kamera, joka ei ole parhaimmasta päästä. 
Sain kuitenkin todella kivoja videopätkiä puhelimella ja päätin niitä hyödyntää. Olin hiljattain osallistunut webinaariin, jossa kerrottiin neuvoja miten kasvattaa seuraajamäärää instagramissa. Webinaarissa neuvottiin, että aina kun tulee uusi ominaisuus instagramiin, niin siihen kannattaa tarttua heti kun se ei ole vielä suosittu. Ja siinä tulikin esille, että nyt kannattaa tehdä reels- videoita, sillä sieltä voi saada uusia seuraajia ja uudenlaista näkyvyyttä.

MIKÄ ON REELS- VIDEO?

"Instagram Reels on Instagram-sovelluksen sisällä oleva ominaisuus, joka toimii samalla periaatteella kuin TikTok: Reelsin avulla tehdään lyhyitä videoita. Kyseessä ei siis ole erillinen sovellus, vaan yksi uusi toiminnallisuus Instagramin sisällä. Jo tehtyjä Reelsejä voi tarkastella tutki-syötteen tai käyttäjän profiilin kautta."

Näin kirjoittaa lmsomeco.fi sivusto




Muokkasin videon ilmaisella videonmuokkaus- sovelluksella. Haastavaksi teki se, että reels video voi olla vain 30 sekuntia pitkä. Piti todella paljon tiivistää ja miettiä, mitä videopätkiä valitsen näytettäväksi. Tein videolle oman kansikuvan, joka sopi occon tyyliin. Musiikin lisääminen yritystilille ei ole mahdollista tekijänoikeussyistä. Googlailin hieman ja löysin kuitenkin yksinkertaisen tavan saada musiikkia videolle. Etsin jo olemassa olevista reels videoista sopivan musiikin ja painoin sellaista nappulaa kun "käytä ääntä".



Pääset katsomaan reels- videon myös TÄÄLTÄ



SOMEPÄIVITYKSET – lokakuu-marraskuu


Hiuskuvia, joihin olen laittanut lyhyet kuvatekstit, tägännyt hiustentekijät ja lisännyt noin 30kpl hastageja. 

Kuvat ovat occolaisten omia ottamia, itse olen niitä muokannut enemmän tai vähemmän lisäämällä valoa ja kontrastia. On ollut kiva nähdä, että jokaisella on oma tyyli kuvata hiuskuvia, mikä näkyy heidän omilla instagram tileillään. Tämän takia en ole hirveästi pyytänyt saada kuvata hiuskuvia, sillä haluan että jokaisella säilyy se oma tapa kuvata. Pyydettäessä olen tietenkin kuvannut :)



Kävin kuvaamassa Occolaisista henkilökuntakuvia Salon Halikon pururadalla. Jokainen sai valita lempikuvan ja minä sitten muokkailin niitä lightroomilla. Kuvat menivät Occon nettisivuille ja instagramiin ja facebookkiin. Jokainen kirjoitti itsestään esittelytekstin ja minä laitoin niitä menemään kuvien kera someihin.

Nämä olivat tärkeitä julkaisuja, koska on tärkeää että yritys saa kasvot. Kun yrityksellä on kasvot, se myy paremmin! Tämä tekee Occosta myös helpommin lähestyttävän asiakkaiden näkökulmasta.




Asiakkaalta saama palaute. Ensimmäinen kuva meni julkaisuksi ja toinen kuva meni storyn puolelle. Syy minkä takia halusin laittaa palauteteksin molempiin, oli se että jos palautteita tulisi joskus tulevaisuudessa todella paljon, niin suurimman osan voisi jakaa storyn puolella kuvankaappauksella ja sellaiset ns.parhaimmat feedinkin puolella. 
Palautteiden jako on hyvä tapa todistaa ja antaa näyttöä muille ihmisille, että yritykseen voi luottaa ja että heiltä on saatu hyvää palvelua. Kun palautteen antaja on normaali asiakas, se antaa enemmän painoarvoa muille ihmisille. Suuri plussa on myös se, jos asiakkaan etunimeä saa käyttää palautetekstin lopussa (lupa kannattaa kysyä aina). 











Lastenoikeuksien päivänä laitettu kuva. Satuin muistamaan että yhdellä occon työntekijöistä on kyseiseen aiheeseen sopivia kuvia, joissa hän on vastannut mallien hiuksista. Kuva on paijan tilan, jonka myös tietenkin merkkasin kuvaan. Tämä julkaisu otti kantaa kansainväliseen lastenoikeuksien päivään, kuitenkin hiuksia unohtamatta. Tällaiset julkaisut ovat hyviä, kun saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. 



Sosiaalinen media – Millaisia julkaisuja olen tuottanut


Hiushuone OCCO on ollut auki vasta kuukauden ja on ollut hyvin tärkeää että olemme yrittäneet olla mahdollisimman aktiivisia somessa. OCCOn pääsomet ovat tällä hetkellä instagram ja facebook, myös tiktokiin liittymistä olemme harkinneet vakavasti. 

Somekanavien ylläpitäminen voi viedä paljon aikaa etenkin alussa kun haetaan omaa tyyliä ja rutiinia. Tämä vei itseltänikin aluksi aikaa, sillä en ole tottunut päivittämään edes omia somejani aktiivisesti. Pääsin onneksi nopeasti tekemisen makuun, sillä halusin heti ensimmäisestä päivästä lähtien totuttaa itseni rutiininomaiseen päivittämiseen. Päätin kuitenkin samalla, että kaikki sisältö mitä tuotan tulee olla mahdollisimman monipuolista, laadukasta ja kiinnostavaa. 




OCCOlla oli seuraajia instagramissa noin 170 kun aloitin harjoitteluni, nyt seuraajia on 238. Uskon vahvasti, että suunta on tästä vain ylöspäin. OCCOlla on hyvät mahdollisuudet nousta todella menestyväksi yritykseksi jos tietyt asiat tehdään markkinoinnin kannalta ns. oikein. Occolaisilta löytyy mielenkiintoa ja tahtoa kokeilla uusia asioita ja se on mielestäni jo puoli voittoa. 

Ideoita on riittänyt ja niitä tuntuu syntyvän koko ajan vain enemmän ja enemmän. Olen tehnyt itselleni aikataulun netissä olevaan kalenteriin ja priorisoinut asiat tärkeysjärjestykseen. Kun asiat kirjoittaa näkyville, niitä pystyy hallitsemaan paremmin. 

Olen instagramia päivittänyt joka viikko. Story- osiota lähes niin paljon kuin pystyy ja julkaisuja olen tehnyt viikossa aina kaksi. Facebook- tilille päivitän aina samat julkaisut kuin instagramiin. Feed- julkaisut ajoitan mieluiten tiistaille ja torstaille, myös perjantai on hyvä päivä. Maanantaina päivitän vain story- osiota jos sitäkään. Julkaisut laitan menemään noin kello 18.00, sillä silloin ihmiset ovat jo kotona töistään. Story- julkaisua laitan pitkin päivää, yleensä pyrin kello 12.00 laittamaan ensimmäisen. 




Olen seurannut facebookista aikavyöhykettä, mistä näkee miin aikaan päivästä julkaisua on katsottu eniten. Huippuaika on kello 11.00, joka johtuu varmasti siitä, että ihmiset ovat ruokatauolla, sillä heti tämän jälkeen tulee huomattava lasku. Kello 18.00 tulee huima nousu ja se jatkuu kello 23.00 asti. Tämän takia olen pyrkinyt laittamaan julkaisut ulos kello 18.00. Olen tähän asti aina itse ollut painamassa julkaise- nappulaa, mutta tarkoituksenani on ollut myös kokeilla ajoittaa niitä. Haluan mielenkiinnosta ajoittaa jonkun julkaisun kello 6.00 aamuun ja nähdä, tapahtuuko aikavyöhykkeessä mitään muutosta.

MINKÄLAISIA JULKAISUJA OLEN TUOTTANUT OCCON INSTAGRAMIIN?




OCCOn feed näyttää monipuoliselta ja laadukkaalta. Ainakin alkuun on tullut paljon muutakin kuin pelkkiä tukkakuvia. Tavoitteenani on tuoda yritykselle kasvot ja antaa seuraajille muutakin. Toki hiuskuvat ovat tärkeitä, sillä ne antavat asiakkaille suoran näytteen työntekijöiden osaamisesta, mutta uskon että ne eivät enää riitä, täytyy olla muutakin mikä vetää asiakkaita. 

Olen kuukauden aikana tehnyt kahdeksan feed- julkaisua ja olen koittanut suunnitella ja toteuttaa ne mahdollisimman monipuolisesti. Alla tuottamiani julkaisuja:




 Ekan viikon kuva, jossa kiitettiin asiakkaita ja onnittelijoita, lisäksi pieni muistutus aukioloajoista ja mistä osoitteesta OCCO löytyy.
Postauksen kuva on ottamani




Aihepostaus, jossa käsitellään kesän jälkeisiä auringon rasittamia hiuksia ja muistutetaan, että occosta löytyy jokaiselle hiustyypille oikeat tuotteet ja hoitokäsittelyt. 
Postauksen kuva: Elisa




Kolmas postaus käsitteli lasten koulukuvauksia ja muistuteltiin että myös lapset ovat tervetulleita OCCOon, sillä lapsia on muistettu lastenaiheisilla kapoilla ja korokeistuimilla.
Postauksen kuva: Jonna



Hiusjulkaisu, jossa on lyhyesti jotain kyseisen kuvan hiuksia kuvaava kuvateksti ja hiusten tekijä.
Postauksen kuvan on ottanut minä itse




Julkaisu, joka käsitteli kahta eri koulutusta, jossa olin mukana kuvaamassa. Kyseisestä julkaisusta tehtiin myös päivitys story- osioon. Halusin tämän aiheen tuoda julkaisuksi asti, koska kouluttautuminen on missä tahansa alalla tärkeää ja se kertoo yrityksen arvoista.
Postauksen kuvat ovat ottaneet minä itse.




Hiusjulkaisu, jossa taas lyhyt kuvateksti ja tekijän nimi
Postauksen kuvan ottanut minä itse




Viimeisin tekemäni julkaisu on arvontakuva, jossa arvotaan 2 kpl miesten parturointipalvelua.
Postauksen kuvan ottanut minä itse.



Olen yrittänyt pitää siitä kiinni, että tekstiin panostetaan ja sitä on paljon tietyissä julkaisuissa, koska pitkiä tekstejä arvostetaan nykyään. Vastapainoksi laitan lyhyitä tekstejä hiuskuviin. Jokaisessa julkaisussa on 30kpl hastageja! 


MINKÄLAISIA STORYJA OLEN TUOTTANUT OCCON INSTAGRAMIIN?


Storyja olen yrittänyt laittaa milloin mistäkin, mutta kuitenkin niin että niissä on jokin idea takana. Storyja julkaisen pitkin päivää, yleensä 12 tulee ensimmäinen ja viimeinen kello 18.00. Alla storyja, joita olen tehnyt occolle.


Tuote-esittelyjä, joissa olen kuvannut tuotteita ja kerron niistä lyhyesti ja ytimekkäästi millaiselle hiuslaadulle kukin tuote sopii. Tällaiset voivat poikia lisämyyntiä. Yritin tehdä storyista mahdollisimman houkutteleviä, että niitä jäisi lukemaan ja joku voisi todeta että "tuon tuotteen minä tarvitsen".





Informatiivisiä julkaisuja, joissa tiedotan mitä tahansa mitä asiakkaiden tulee tietää. Laitan tiedotekuvat myös facebookkiin, mutta toisenlaisessa kuvakoossa. Graafiset työt teen aina illustratorilla koossa 1080x1920. Kuvat kuvaan fujifilm kameralla, joka meillä on takahuoneessa.




 Näiden storyjen ideana oli tuoda OCCOn arvoja esille näyttämällä, että OCCO tukee ja puolustaa seksuaalivähemmistöjä ja heidän oikeuksiaan.



Pidempi story, jossa näytin miten tietty tuote toimii käytännössä. Otin havainnollistavia kuvia ennen ja jälkeen ja työvaiheista samalla selostaen mitä kuvissa tapahtuu. Lopussa vielä kerroin, että kyseistä tuotetta saa myymälästä ja tarjolla on muitakin vastaavan tuotesarjan sävyjä.


           Työharjoittelu – Hiushuone OCCO


Olen tällä hetkellä työharjoittelussa Salossa sijaitsevalla partukampaamolla nimeltä hiushuone OCCO. Liike avattiin 1. syyskuuta 2020 ja aloitin samana päivänä myös harjoitteluni. 

Työnkuvaani kuuluu instagramin ja facebookin aktiivinen päivittäminen, tuotekuvat, henkilökuntakuvat, tilakuvat, hiuskuvat, graafiset työt kuten julkaisu- sekä painovalmiit mainokset. Lisäksi tulen suunnittelemaan ja toteuttamaan ainakin kolme erilaista kampanjaa. 




MIKÄ ON OCCO?

Hiushuone OCCO on Salossa sijaitseva parturikampaamo, joka tarjoaa kaikki parturi-kampaamopalvelut sekä meikkaukset, ripsien ja kulmien värjäykset ja muotoilut. 
OCCO kuvailee itseään nettisivuillaan seuraavasti:

"Luonnollista kauneutta ja pehmeitä arvoja. Luonto on meille tärkeää ja haluamme huomioida sen valinnoissamme. Occon kampaajien osaavat kädet tarjoavat sinulle ainutlaatuisen kampaamo- ja parturikäynnin. Palveluistamme löydät kaikki parturi-kampaamon palvelut sekä meikkaukset, ripsien ja kulmien värjäykset ja muotoilut vahvalla ammattitaidolla ja kokemuksella. Suosittelemme sinulle tarkoin valitut arvojemme mukaiset kotihoitotuotteet hiuksillesi."


Omasta mielestäni hiushuone OCCO on niin ulkoisesti kuin myös sisäisesti omien arvojensa takia hyvässä etulyöntiasemassa, sillä ympäristöystävällisyyttä arvostetaan nykyään enemmän kuin koskaan ennen. Tämä näkyy mm. liikkeen sisustuksessa, sillä osa huonekaluista ja esineistä on kirpputoreilta löytyneitä tai jopa itse tehtyjä. 
OCCO on myös halunnut huomioida ympäristöystävällisyyden tuotemerkeissä, silllä heillä on vegaanisia ja luonnollisista ainesosista tuotettuja tuotteita. Heillä ei ole kymmenen eri tuotemerkin sarjoja, vaan kolme todella laadukasta ja monipuolista tuotesarjaa, jotka ovat Maria Nila, Authentic Beauty Concept ja ELEVEN Australia. 
Lisäksi henkilökunta kierrättää roskat, mikä on suuri plussa !



Occon sisätilat
Kuvat: Ville Suur-Inkeroinen


Olen ollut OCCOssa nyt kuukauden ja tekemistä on riittänyt yllättävän paljon ! Olen mm. ottanut henkilökuntakuvia, tuotekuvia, hiuskuvia, päivittänyt joka viikko someja, ottanut tilakuvia, tehnyt mainoksia ja muita graafisia töitä. 

Oli todella hyvä juttu että tulin harjoitteluun heti kun liike avattiin, sillä olen saanut todella paljon vapautta tehdä paljon eri asioita ja ideoida. On ollut mahtavaa saada tehdä omia suosikkiasioita mitä tähän alaan liittyy.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti