Koulun käytävälle uutta ilmettä
Meidän visualistien luokan ulkopuolelta löytyy pieni syvennys, missä on tuoleja ja pöytiä opiskelua varten. Itse viihdyn kyseisessä paikassa, sillä työrauha on taattu.
Eräs luokamme opiskelija oli tehnyt uuden ilmeen meidän visualistien someille ja samalla luokkamme käytävät ja syvennys saivat päivitystä uusista julisteista. Tulostin ja planssasin neljä julistetta syvennykseen.
Ensin hieman kokeilua, että mikä olisi paras järjestys julisteille. |
Kun julisteet olivat seinällä, huomasimme että punaiset sohvat eivät alkuunkaan sovi enää kyseiseen tilaan, joten..
siirsimme punaiset sohvat pois ja laitoimme tilalle mustat nojatuolit. Tila oli edelleen vähän kolkko, joten seuraavana olisi maalin etsintä seinään.
______________________________________________________________________
Sopivan maalisävyn etsintä
- Mikä on toivottu tunnelma
- Tilan koko
- Sävyn sointu muiden tilassa olevien esineiden kanssa
- Maalin kiiltoaste
- Tilan valaistus
- Lattian sävy
Kuvassa koulumme tila, jonka liitin Tikkurilan värisuunnitteluohjelmaan. Idea on hauska, mutta ei niinkään realistinen. |
Onneksi koulultamme löytyi Tikkurilan värimalleja. Tämä osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi etsiä sopiva sävy, sillä värimalleja pystyin konkreettisesti kokeilemaan seinälle. |
Kuten kuvassa näkyy, kokeilin värimalleja seinään, planssien viereen sekä huonekalujen viereen. |
Halutun värin piti olla maltillinen, pehmeä ja lempeä. Itseäni silmää miellyttivät keltaiseen tai koralliin taittavat hempeät sävyt.
Tässä kohtaa päätin, että haluan käydä hakemassa ensin pienet purkit maalisävyjä ja kokeilla maalata seinään koevedokset.
_________________________________________________________________________
Seinien maalaus ja lopputulos
Maaliksi valikoitui kalkkimaali. Kalkkimaali on hyvin runsaspigmenttinen, jonka ansiosta jopa yksi maalauskerta voi riittää. Kalkkimaalissa ehdottomasti plussaa on myös sen hajuttomuus! |
Koevedokset seinällä. Vasemalla F400 Onni ja oikealla F309 Gardenia. Kokeilin molempia sävyjä laittaa kahteen eri kohtaan, sillä halusin nähdä muuttuukko sävy paljon jos kerroksia on eri määrä. Lisäksi olin Onni- sävyn kohdalla unohtanut sekoittaa maalin kunnolla, joten kokeilin sekoituksen jälkeen sävyä uudelleen eri kohtaan ja maalasin kaksi kerrosta. Sävyä Gardenia kokeilin laittaa yhden kerroksen verran eri kohtaan.
Sävy Onni oli paljon keltaisempi, mitä se oli värimallissa. Seinällä sävy oli kellertävä ja värimallissa enemmän korallihtava. Sävy Gradenia osoittautui samaksi kuin värimallissa. Yksimielisesti päädyimme opettajien ja oppilaiden kanssa sävyyn Gardenia.
Kun päätös väristä oli tehty, kipaisin takaisin passeliin ja hain 9litraa kalkkimaalia sävyssä Gardenia. Koululle päästyä pääsin heti maalaushommiin.
Ennen maalamista teippasin listat, pistorasiat ja putket. Maalaminen on huomattavasti mukavampaa, kun tarvittavat pinnat on suojattu. |
Puin suojavaatteet ja suojasin lattian mahdollisilta maaliroiskeilta.
Maalaukseen tarvitsin ison- ja pienen telan, sekä pensselin |
Maalausprosessi oli yllättävän työläs ja aikaavievä. Haastavinta olivat kohdat, jotka olivat liian korkealla ja jonne ei päässyt teloilla vaan piti käyttää pensseliä.
Maalasin kaiken kaikkiaan kaksi kerrosta, sillä aika ei riittänyt kolmanteen kerrokseen. Ajattelin myös, että haluan nähdä seinät täysin kuivuneina jos vaikka väri muuttuisi ja kaksi kerrosta riittäisi.
Kuvassa vasta maalatut seinät kahdella kerroksella. Alla kuvat kuivuneista seinistä.. |
Oikeaa sävyä on vaikea saada kaapattua kuvaan, joten lisäsin ennen ja jälkeen kuvat, jotta lopputuloksesta saisi paremmin oikean kuvan. |
Ja loppuun vielä kuva, jossa vertaan lähtökohtaa ja lopputulosta. |
Näin loppuun vinkkinä, että en voisi tapeeksi korostaa sitä miten tärkeää on etsiä tietoa ja käyttää aikaa sävyjen valitsemiseen. Suosittelen ehdottomasti käyttämään konkreettisia värikarttoja/malleja, enkä missään nimessä suosittele etsimään sävyjä netistä. Suosittelen myös tekemään koevedokset ennen kunnon maalamista. Näin säästää aikaa, rahaa sekä hermoja.
______________________________________
Mitä on hyvä asiakaspalvelu?
- Kommunikointi: joka toimii ja on sujuvaa asiakkaan kanssa. Sujuvaan yhteydenpitoon tarvitaan asiakkaan sähköposti, sekä puhelinnumero.
- Luotettavuus: asiakkaalla tulee olla luottavainen olo tiimin työskentelyyn
- Ideointi ja auttaminen: jos asiakas ei ole aivan varma haluamastaan lopputuloksesta, tulee tiimin tässä kohtaa antaa omia ideoita ja "ohjata" asiakasta hyvään lopputulokseen
- Ajantasalla pitäminen: Projektin edetessä ja poikkeustilanteissa tulee pitää asiakas ajantasalla.
- Aikataulutus: jotta asiat etenevät halutussa tahdissa, tulee tiimin suunnitella aikataulu. Tähän auttaa yleensä kalenterin teko, johon merkataan tärkeät päivämäärät ja tavoitteet.
- Hyvät käytöstavat: kohdatessa asiakkaan tulee muistaa hyvät käytöstavat. Tervehtiminen, kättely ja kiitoksen sanominen jättävät hyvän ensivaikutelman. Myös puhelimessa ja sähköposteissa tulee olla ystävällinen
- Rehellisyys: tiimin tulee kertoa asiakkaalle rehellisesti jos jokin asia ei ole toteutettavissa tai ei muuten vain toimi.
- Laadukas työnjälki: tiimin tulee nähdä vaivaa laadukkaaseen lopputulokseen käyttämällä vanhoja opittuja asioita ja tarvittaessa opetella projektin aikana lisää uusia asioita
- Asiakkaan arvostaminen: puhuttele asiakasta kunnioittavasti, ole ystävällinen, kuuntele, ole läsnä ja kiitä.
- pitää sovituista asioista kiinni
- on luottamuksen arvoinen
- numeroi luonnokset
- kysy selkeät kysymykset
- keskitetty paikka, jossa prosessi on näkyvissä
- milloin ja miten sinut tavoittaa parhaiten
- ystävällisyys
- arvostaa asiakasta/asiakkaan mielipiteitä
- käytöstavat
- kärsivällisyys
- (älä soita maanantaiaamuna, perjantaina tai lounaan jälkeen)
- älä ota turhaan yhteyttä
- kuunteleminen
- ole läsnä
- toiveiden kuuntelu
- etukäteen sovitut deadlinet
- yhteen sovitetut aikataulut
- pitää aikatauluista kiinni
- vaiheistettu aikataulu asiakkaalle
- poikkeamista neuvotellaan
- ottaa palautteet ja toiveet huomioon
- antaa vaihtoehtoja
- asettaa kysymyksiä asiakkaalle
- ammattisanasto
- avaa sanastoa niin, että asiakas ymmärtää
- oikeakielisyys (isot kirjaimet, pisteet, pilkut jne..)
- hyvin valmistettu myyntipuhe
- hyvä otsikointi s-postiin ( helpottaa asiakasta löytämään tietyn sähköpostin)
- hyvä kommunikointi - tieto kulkee hyvin
- nopea reagointi - selittää asiat tarkasti
- pitää ajantasalla asiakkaan - ilmoittaa aikataulut etukäteen
- on hyvin ja nopeasti tavoitettavissa
- puhelinpäiväkirja: milloin, mitä on sovittu ja kuka otti yhteyttä?
- tiimistä vain yksi yhteyshenkilö
- Millä pidetään yhteyttä asiakkaaseen? s-posti, puhelin, skype?
- perehtyy asioihin huolella
- viimeistelty lopputulos / laadukas työ
- treenaa niin että osaa
- ylittää odotukset
_________________________________________
Etätehtävä - oppiminen, suunnittelu ja ideointi
Saimme torstaina tehtäväksi lukea kasan monisteita ja kirjoittaa siitä syntyviä ajatuksia. Aiheena oli oppiminen ja ideointi. Vaikka tekstiä riitti, oli sisältö kuitenkin mielenkiintoinen ja opettavainen. Asiat olivat entuudestaan tuttuja, mutta myös uutta asiaa riitti. Monisteet antoivat myös lukijalle itselleen ohjeita tulevia projekteja varten. Plussaa siitä että esimerkkejä riitti, sillä ne auttavat hahmottamaan tekstissä esitettyjä asioita paremmin.
Tekstissä paneuduttiin eri keinoihin ratkaista ongelmia ja miten synnyttää uusia ideoita. Yksi mielenkiintoisista kohdista oli se, että idea on jo itse asiassa olemassa, mutta se on jo olemassa olevien tietojen uusi yhdistelmä. Olen tämän jo entuudestaan itse jollain tasolla tiennyt, mutta teksti osasi tiivistää asian nokkelasti.
"Auringon alla ei ole mitään uutta. On vain uusia yhdistelmiä".
Samaistuttavia kohtia oli esimerkiksi se, että ihmisen ratkoessa uutta ongelmaa seuraamme aiempien ratkaisujen jälkiä. Koulussakin olemme tottuneet etsimään juuri sitä ainoata "oikeaa ratkaisua", emmekä ole avoimia paremmille menettelytavoille. Syyllistyn itse juuri tähän kohtaan, sillä ongelmatilanteissa yritän selvittää asian samalla tavalla kuin edellisetkin. Alla olevan 12- kohtaisen ohjeen avulla ideoinnissa ja ongelmanratkaisussa pääse eteenpäin:
1. Määritä ongelma
2. Määritä ja visualisoi ihanteellinen ratkaisu
3. Kokoa asiaan liittyvät tiedot, sekä yleiset että erityiset
4. Riko kaavat
5. Ylitä omat rajasi
6. Kokeile uusia yhdistelmiä
7. Käytä kaikkia aistejasi
8. Unohda ongelma joksikin aikaa - anna sen hautua
9. Rentoudu ulkoilemalla tai kuuntelemalla musiikkia
10. Nuku yön yli
11. Heureka! Idea pulpahtaa esiin
12. Tarkista, toimiiko se
Hauskoja faktoja:
Leopold Mannes ja Leopold Godowsky olivat oikeasti muusikkoja, mutta he keksivät silti kodachrome-värifilmin. Partakoneen keksijä oli nimeltään King Camp Gillette ja hänkin oli pullonkorkkeja kaupitellut kauppamatkustaja. Joskus täytyy katsoa kauas nähdäkseen lähelle.
7- kohdan resepti itselleni:
1. Ideoi ja mieti mihin ongelmaan haluat saada ratkaisun. Tässä asiassa auttaa joskus paperille kirjoittaminen tai piirtäminen
2. Kokeile uusia hieman vieraitakin tapoja ja yhdistelmiä
3. Kehittele vanhasta ideasta uusi ja entistä parempi idea kokoamalla kaikki jo olemassa oleva vanha tieto
4. Haasta itsesi
5. Katso ongelmaa monesta eri kulmasta, joskus toisen mielipidettä kysyessä asiaan saa uusia näkökulmia mitä itse ei ole tullut ajatelleeksi
6. Anna ongelman hautua, nuku yön yli
7. Idean syntyessä, tarkista toimiiko se koko ongelmaan ja viimeistele
Kuva: Vilona store facebook |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti