tiistai 5. helmikuuta 2019

Mitä on hyvä asiakaspalvelu?


Pohdimme pareittain hyvää asiakaspalvelua ja listasimme asioita, jotka tulee ottaa huomioon asiakkaan kanssa työskennellessä.

  • Kommunikointi: joka toimii ja on sujuvaa asiakkaan kanssa. Sujuvaan yhteydenpitoon tarvitaan asiakkaan sähköposti, sekä puhelinnumero.
  • Luotettavuus: asiakkaalla tulee olla luottavainen olo tiimin työskentelyyn
  • Ideointi ja auttaminen: jos asiakas ei ole aivan varma haluamastaan lopputuloksesta, tulee tiimin tässä kohtaa antaa omia ideoita ja "ohjata" asiakasta hyvään lopputulokseen
  • Ajantasalla pitäminen: Projektin edetessä ja poikkeustilanteissa tulee pitää asiakas ajantasalla. 
  • Aikataulutus: jotta asiat etenevät halutussa tahdissa, tulee tiimin suunnitella aikataulu. Tähän auttaa yleensä kalenterin teko, johon merkataan tärkeät päivämäärät ja tavoitteet.
  • Hyvät käytöstavat: kohdatessa asiakkaan tulee muistaa hyvät käytöstavat. Tervehtiminen, kättely ja kiitoksen sanominen jättävät hyvän ensivaikutelman. Myös puhelimessa ja sähköposteissa tulee olla ystävällinen
  • Rehellisyys: tiimin tulee kertoa asiakkaalle rehellisesti jos jokin asia ei ole toteutettavissa tai ei muuten vain toimi. 
  • Laadukas työnjälki: tiimin tulee nähdä vaivaa laadukkaaseen lopputulokseen käyttämällä vanhoja opittuja asioita ja tarvittaessa opetella projektin aikana lisää uusia asioita
  • Asiakkaan arvostaminen: puhuttele asiakasta kunnioittavasti, ole ystävällinen, kuuntele, ole läsnä ja kiitä.



Kävimme jokaisen muistiinpanot läpi ja saimme koottua näistä yhdet laajat muistiinpanot

       Luottamus

  • pitää sovituista asioista kiinni
  • on luottamuksen arvoinen

Ideoi ja auttaa

  • numeroi luonnokset
  • kysy selkeät kysymykset
  • keskitetty paikka, jossa prosessi on näkyvissä
  • milloin ja miten sinut tavoittaa parhaiten

Asenne

  • ystävällisyys
  • arvostaa asiakasta/asiakkaan mielipiteitä
  • käytöstavat
  • kärsivällisyys
  • (älä soita maanantaiaamuna, perjantaina tai lounaan jälkeen)
  • älä ota turhaan yhteyttä


Esittäytyessä hyviin käytöstapoihin kuuluu asiakkaan kättely





Asiakkaan kunnioittaminen

  • kuunteleminen
  • ole läsnä
  • toiveiden kuuntelu

Aikataulutus
(asiakkaan kanssa yhdessä sovittua)

  • etukäteen sovitut deadlinet
  • yhteen sovitetut aikataulut
  • pitää aikatauluista kiinni
  • vaiheistettu aikataulu asiakkaalle
  • poikkeamista neuvotellaan
Kalenteri auttaa pysymään aikataulussa kun kirjoittaa tärkeät päivämäärät ylös


Toiveiden toteuttaminen

  • ottaa palautteet ja toiveet huomioon
  • antaa vaihtoehtoja
  • asettaa kysymyksiä asiakkaalle

Ammattimaisuus

  • ammattisanasto 
  • avaa sanastoa niin, että asiakas ymmärtää
  • oikeakielisyys (isot kirjaimet, pisteet, pilkut jne..)
  • hyvin valmistettu myyntipuhe
  • hyvä otsikointi s-postiin ( helpottaa asiakasta löytämään tietyn sähköpostin)

Yhteydenpidon ylläpito

  • hyvä kommunikointi - tieto kulkee hyvin
  • nopea reagointi - selittää asiat tarkasti
  • pitää ajantasalla asiakkaan - ilmoittaa aikataulut etukäteen
  • on hyvin ja nopeasti tavoitettavissa 
  • puhelinpäiväkirja: milloin, mitä on sovittu ja kuka otti yhteyttä?
  • tiimistä vain yksi yhteyshenkilö
  • Millä pidetään yhteyttä asiakkaaseen? s-posti, puhelin, skype?

Asiakkaan kanssa yhteydenpito sujuu skypen, whatsappin tai sähköpostin välityksellä


Luvattu lopputulos

  • perehtyy asioihin huolella
  • viimeistelty lopputulos / laadukas työ
  • treenaa niin että osaa
  • ylittää odotukset





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti